تحسين كفاءة استخدام الطاقة في محطات السكك الحديدية وفقا لمعايير تصميم المباني الخضراء Improving the efficiency of using energy in Railway Stations utilizing Green Building Design Rating

Document Type : Original Article

Authors

Department of Architecture, Faculty of Engineering Mataria, Helwan University, Cairo, Egypt

10.21608/erj.2024.324258.1112

Abstract

تسعي رؤية مصر 2030 لتطوير العديد من المجالات من بينها قطاع النقل، مما ترتب عليه التوسع فى تشيد العديد من خطوط السكك الحديدية مثل القطار الكهربي والمونوريل. وتعد محطات السكك الحديدية النقط المركزية للتواصل بين المناطق المختلفة داخل الدولة وتسهل من حركة الأفراد والبضائع. ويعتبر استهلاك الطاقة المرتفع للمحطات من أهم العوامل التى يجب مراعتها عند بناء محطات السكك الحديدية. وفى إطار ذلك تهدف الدراسة الى تحسين كفاءة استخدام الطاقة فى المحطات.
لذلك ركزت الورقة البحثية على دراسة بعض المفاهيم مثل السكك الحديدية والمباني الخضراء وأنظمة تقييمها والكفاءة، وتحليل بعض نماذج محطات القطارات لإستنباط مجموعة من الآليات الفعالة والمبتكرة التي تساهم في رفع كفاءة استخدام الطاقة بها، وأخيرا تطبيق تلك الآليات على إحدي المحطات المحلية لتحسين كفاءة الطاقة بها. ومن ثم تختتم الدراسة بأهم النتائج البحثية وعرض التوصيات المقترحة التى من شأنها ان تحسن كفاءة استخدام الطاقة فى محطات السكك الحديدية.
Egypt's Vision 2030 aims to develop various sectors, including transportation, leading to the expansion of railway lines like the Electric Train and Monorail. Railway stations are the central points of communication between different regions within the country and facilitate the movement of people and goods. The high-energy consumption that must be addressed.
The study focuses on improving energy efficiency in stations by exploring concepts like Railways, Green buildings, Rating systems, and Energy Efficiency. It analyzes global and regional railway stations to identify effective strategies to enhance energy use, applying these to a local station. The study concludes with research results and recommendations to boost energy efficiency in railway stations.

Keywords


Volume 184, Issue 1
special issue for the 4th International conference "Visions for Future Cities, Sustainable Solutions, and Applications"
February 2025
Pages 93-116